Poprzednikami autobusów w drogowym transporcie pasażerskim były dyliżanse i omnibusy ciągnięte przez konie.
W Anglii w 1865 rozwój parowych omnibusów zablokowała tzw.
ustawa o czerwonej fladze (Red Flag Act), praktycznie zakazująca ich używania. Wynalezienie silnika spalinowego pod koniec XIX wieku umożliwiło powstanie omnibusów spalinowych ? czyli autobusów (auto ? sam, bus ? końcówka łacińskiego przypadku ze słowa omnibus = dla wszystkich, dosłownie ? wszystkim).Wykonywano wtedy m.in.
podwozia na eksport, karosowane w miejscu dostarczenia.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus#Historia_konstrukcjiIstotne drogi prowadzą: z Jakuszyc na granicy polsko-czeskiej przez Zieloną Górę, Gorzów Wielkopolski i Szczecin na przeprawę promową ze Świnoujścia do Ystad w Szwecji (E65 ? droga nr 3); od granicy polsko-niemieckiej w Świecku przez Poznań i Warszawę do granicy z Białorusią w Terespolu i dalej do Mińska i Moskwy (E30 ? droga nr 2); od granicy polsko-niemieckiej w Zgorzelcu przez Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów i Jarosław do granicy z Ukrainą w Korczowej i dalej do Kijowa (E40 ? droga nr 4). Ponadto na terenie Polski budowane są odcinki następujących dróg europejskich: trasa E75 od granicy polsko-czeskiej w Cieszynie przez Bielsko-Białą, Katowice, Toruń i Łódź na przeprawę promową z Gdańska do Helsinek, czyli budowana autostrada A1 oraz E67 (droga nr 8) przebiegająca przez całą Polskę ? od granicy z Litwą w Budzisku do granicy czeskiej w Kudowie-Zdroju.
Infrastruktura liniowa Osobny artykuł: droga kołowa. Zobacz też: klasy i kategorie dróg w Polsce. Podstawowy podział dróg obejmuje drogi gruntowe i drogi twarde.Inna klasyfikacja zakłada podział na ogólnodostępne na określonych warunkach drogi publiczne oraz drogi niepubliczne (wewnętrzne, prywatne). Oprócz tego wyróżnić można jeszcze trzy podziały dróg publicznych, według następujących kryteriów12: Kryterium funkcji w sieci drogowej13: krajowe ? mogące stanowić również odcinki dróg międzynarodowych wojewódzkie powiatowe gminne lokalne miejskie (ulice) zakładowe Kryterium stopnia dostępności i obsługi przyległego terenu: autostrady ? dostęp do nich jest zapewniony wyłącznie dla pojazdów samochodowych przez węzły na przecięciach z wyselekcjonowanymi drogami publicznymi, ruch bezkolizyjny, zawsze wyposażone we dwie, trwale rozdzielone jezdnie jednokierunkowe drogi ekspresowe ? dostęp zapewniony jest przez węzły, jak i przez skrzyżowania jednopoziomowe, dopuszcza się kolizje, które mogą wystąpić na jednopoziomowych skrzyżowaniach lub przecięciach z niektórymi drogami publicznymi, może być drogą dwu lub jednokierunkową, zależnie od wielkości natężenia ruchu drogi ogólnodostępne (jedno- lub dwujezdniowe) ? wszystkie pozostałe, które można zaliczyć do dróg na podstawie pierwszego kryterium Kryterium kwalifikacji technicznej: klasy I ? autostrady i drogi o podobnych parametrach (np.