Punktem wyjścia badań mystery shopping jest funkcjonowanie w firmie tzw.
Mystery Shopping jest metodą sprawdzania, w jakim stopniu standardy są przez pracowników realizowane w codziennej pracy. Zadanie najczęściej polega na ?udaniu się na zakupy? i opisaniu doświadczeń z wizyty w uprzednio przygotowanych kwestionariuszach.
W szczególności ocenie poddaje się: wygląd placówek, prezentację produktów, obsługę klienta i mechanizmy budowania lojalności klienta. Badana firma otrzymuje raport z wynikami punktowymi, zależnymi od braku lub wystąpienia określonych sytuacji.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mystery_shoppingPierwszą agencją badawczą działającą w Polsce był powstały w 1958 roku Ośrodek Badania Opinii Publicznej, w 1982 roku powstało Centrum Badania Opinii Społecznej.
Po powstaniu wolnego rynku w Polsce w 1989 swoją działalność rozpoczęło kilka firm ? zarówno polskich, jak i międzynarodowych.
Do takich zadań należy także działalność tajemniczego klienta, który udaje zainteresowanie określonym produktem czy usługą.
Taki mystery shopping jest bardzo popularny szczególnie w takich branżach, jak lokale gastronomiczne czy sprzedaż ubrań i obuwia.
Nie da się ukryć, że jest to naprawdę skuteczna metoda pozwalająca na sprawdzenie, czy pracownik pracuje z pełnym zaangażowaniem. Badania mystery pozwalają na wyznaczenie nowych celów i strategii marketingowych firm, więc są niezwykle chętnie wybierane przez pracodawców..